شیلنگ تراز ساختمانی چیست؟

شیلنگ رستاپلاست

شیلنگ تراز چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟

باتوجه به اینکه در صنعت ساخت و ساز، یکی از اصلی‌ترین کارهایی که مهندسان با آن سروکار دارند، تراز کردن است، از این رو شیلنگ تراز ساختمانی از پرکاربردترین و رایج‌ترین ابزارها است که مهندسان در عملیات ساخت و ساز، از آن برای تراز کردن سطوح استفاده می‌کنند. اغلب بناها و مهندسان برای ترازیابی دو سطحی که دارای ناهمواری هستند، از شیلنگ تراز استفاده می‌کنند. این نوع از شیلگ در مقایسه با سایر شیلنگ‌ها همچون شیلنگ کشاورزی، دارای کاربرد متفاوتی می‌باشد.

از این رو، در ادامه این مطلب از وب سایت رستا پلاست، به بررسی شیلنگ تراز ساختمانی، کاربرد آن، نکات مهم استفاده از شیلنگ تراز، مزایا و معایب استفاده از شیلنگ و.. می‌پردازیم.

شیلنگ تراز ساختمانی چیست؟

شیلنگ تراز ساختمانی یک وسیله لوله‌ای شکل و شفاف است که جنس آن معمولا از پی وی سی، پلیمری یا پلاستیکی می‌باشد. این شیلنگ به لحاظ ابعاد، دارای 7 تا 10 میلی متر قطر و 5 تا 20 متر طول دارد.

 این شلنگ را پر از آب می‌کنند و برای تراز کردن انواع سطوح از طریق قانون فیزیک توریچلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شفاف بودن شیلنگ سبب می‌شود مایعی که درون آن ریخته می‌شود تا ترازیابی انجام گیرد، به درستی قابل مشاهده باشد.

کاربرد شیلنگ تراز ساختمانی

شیلنگ تراز کاربردهای مختلفی دارد که ناشی از ساختار و مواد اولیه این شلنگ است. کابردهای شیلنگ تراز براساس قانون فیزیک توریچلی می‌باشد که عبارتند از:

  1.  نصب و اجرای کابینت
  2. پیدا کردن دو نقطه همتراز در ساختمان
  3. نصب و ترازیابی سقف‌های کاذب
  4. نصب و اجرای چهارچوب درب‌ها
  5. نصب کلید و برقکاری ساختمان
  6. نصب و اجرای فوندانسیون
  7. ترازیابی کف ساختمان
  8. ترازیابی دو سطح در کارگاه‌های عمرانی
  9. دارای کاربرد در عملیاتی همچون نقشه برداری، ساختمان سازی و هر نوع عملیات ترازبندی دیگر

مواد اولیه ساخت شیلنگ تراز

شلنگ تراز ساختمانی از جنس پلاستیک شفاف است و به دلیل اینکه پلاستیک‌ها، خاصیت شکل پذیری دارند، به راحتی به صورت لوله در می‌آیند. خصوصیاتی همچون سبکی، شفاف بودن، عایق بودن، مقاومت بالا، در دسترس بودن، ارزان بودن و.. سبب شده است تا برای تولید شیلنگ تراز ساختمانی، پلاستیک گزینه مناسبی باشد.

مشخصات شیلنگ تراز

شیلنگ تراز به واسطه مشخصات و ویژگی‌هایی که دارد، خریداری می‌شود. به طور کلی مشخصات شیلنگ تراز ساختمانی عبارت است از:

وزن شیلنگ تراز

لازم است وزن شیلنگ تراز کم باشد. این ویژگی برگرفته از مواد اولیه آن است که پلاستیک می‌باشد. وزن کم شیلنگ، سبب می‌شود تا ترازیابی و جابجایی شیلنگ به سرعت انجام گیرد.

ساختار شیلنگ تراز

شیلنگ تراز از یک لایه پلاستیکی ساخته شده است. در صورتی که شیلنگ از دو یا سه لایه تشکیل شده باشد، برای ترازیابی نامناسب است.

سایز شیلنگ تراز

از دیگر مشخصات شیلنگ تراز، می‌توان به سایزبندی آن اشاره نمود. به دلیل اینکه این شیلنگ در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو در سایزهای متفاوتی تولید و عرضه می‌گردد.

قیمت شیلنگ تراز

یکی از مواردی که هنگام خرید مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت شیلنگ تراز است که باید با کیفیت آن متناسب باشد. از این رو یک خرید مقرون به صرفه را تجربه می‌نمایید.

انواع شیلنگ تراز ساختمانی

باتوجه به اینکه شیلنگ‌های تراز دارای ابعاد مختلفی هستند، این محصول به یکی از کاربردی‌ترین شیلنگ‌ها تبدیل شده است. شیلنگ تراز به دلیل شفافیتی که دارد، از سایر شیلنگ‌ها متمایز گردیده است.

انتقال آب به این شلنگ‌ها آسان است از این رو، در انواع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه به فاکتورهایی همچون کیفیت، دوام بالا و مقاومت خوب هنگام خرید بسیار حائز اهمیت است.

تقسیم بندی انواع شیلنگ تراز ساختمانی برحسب ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌باشد. رایج‌ترین اندازه‌های شیلنگ شامل 4، 6، 8، 12، 14، 16 و 18 می‌باشد.

هر یک از انواع شیلنگ تراز دارای حلقه‌های مختلفی هستند که وزن هر یک حدودا 10 کیلو گرم می‌باشد.

چگونگی استفاده از شیلنگ تراز ساختمانی

استفاده از شیلنگ تراز برپایه قانون توریچلی یا لوله‌های به هم پیوسته است. دو لوله عمودی و یک لوله افقی به یکدیگر متصل شوند و درون لوله‌ها با آب پر شوند، میزان تراز آب در هر دو لوله، مشابه هم خواهند بود.

نحوه استفاده از شیلنگ تراز ساختمانی بدین شکل است که در ابتدا، شیلنگ به مقدار مناسب از آب پر می‌شود. شایان ذکر است که مقدار مناسب آب، به اندازه 20 سانتی متر، از هر دو طرف باید خالی باشد.

در ادامه یک نفر، بخش ابتدایی شیلنگ و نفر دوم بخش انتهایی شیلنگ را می‌گیرد و در نقاط مورد نظر قرار می‌گیرند. به عنوان مبنا، یک نقطه در نظر گرفته می‌شود، یک نفر در این نقطه قرار می‌گیرد. نفر دوم در نقطه بعدی قرار می‌گیرد. بواسطه حرکت دادن انتهای شیلنگ، مقدار تراز نقطه مبنا مشخص می‌شود. در نتیجه، هر دو نقطه هم‌سطح می‌شوند.

مزایای استفاده از شیلنگ تراز ساختمانی

  • آسانی و سهولت در استفاده
  • قیمت کم و مقرون به صرفه
  • استفاده آسان برای کارگران و مهندسان
  • تنوع در اندازه و قطر
  • کیفیت و ماندگاری بالا
  • در دسترس بودن
  • امکان مدیریت بهتر
  • سرعت بالای اجرای کار
  • رایج‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای همترازی و تعیین سطوح

معایب شیلنگ تراز ساختمانی

  • عدم امکان استفاده در مکان‌های دشوار و صعب العبور
  • برخورداری از دقت و سرعت کمتر از تراز لیزری
  • خطای بالاتر به نسبت تراز لیزری
  • عدم کاربرد در موارد حساس ترازیابی
  • استفاده از دو نفر برای ترازیابی سطوح

نکات مهم استفاده از شیلنگ تراز ساختمانی

  1. بهتر است در روزهایی که شرایط آب و هوایی نامتعادل است همچون هوای بارانی، سرد یا طوفانی از این ابزار استفاده نشود چرا که احتمال خطا بالا می‌رود.
  2. بررسی نمایید تا در شلنگ، حباب یا هوا وجود نداشته باشد.
  3. رنگ بنید شیلنگ تراز، از عواملی است که لازم است هنگام خرید به آن توجه بیشتری شود.
  4. از شلنگ‌های با شفافیت بالا استفاده کنید.
  5. باتوجه به اینکه پس از مدتی، شفافیت شیلنگ از بین می‌رود، برای راحت‌تر دیده شدن جریان آب، می‌توانید به آب، محلول رنگی اضافه کنید.
  6. بهتر است طول شیلنگ خیلی زیاد نباشد چرا که دست و پاگیر می‌شود.
  7. از هر بخش از شیلنگ، حدود 20 سانتی متر باید خالی باشد.
  8. در حین اجرا به طور ناگهانی، شلنگ را جابجا نکنید.
  9. از شیلنگ‌هایی که قطر داخلی آن از 7 میلی متر بیشتر نباشد، استفاده کنید.

قیمت شیلنگ تراز ساختمانی

قیمت هر محصول به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. قیمت شیلنگ تراز ساختمانی نیز به فاکتورهایی همچون میزان کیفیت، برند تولید کننده، قطر، متراژ و نوع کاربرد آن بستگی دارد.

شلنگ‌های از جنس پی وی سی به نسبت سایر مدل‌ها از شافیت بیشتری برخوردار است از این رو، به نسبت قیمت گران‌تری دارد. اعتماد و خرید از یک شرکت تولیدی معتبر، بهترین راهکار برای خرید به صرفه و مطمئن می‌باشد.

از کجا شیلنگ تراز ساختمانی خوب بخریم؟

شیلنگ تراز ساختمانی یک وسیله کاربردی در امور صنعت ساخت و ساز است که با هدف ترازیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقرون به صرفه بودن و سهولت در استفاده از جمله مواردی است که سبب شده است تا این شیلنگ از سایر شیلنگ‌ها متمایز گردد. برای تهیه شیلنگ تراز ساختمانی خوب و مقرون به صرفه می‌توانید از طریق مجموعه تخصصی و فروشگاهی رستا پلاست اقدام نمایید. برای دریافت اطلاعات و خرید محصول مورد نظر خود می‌توانید با کارشناسان مجموعه ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =

میتونم کمکتون کنم؟
ارسال