تفاوت شیلنگ آب و گاز

از جمله محصولات کاربردی که در زندگی روزمره و عادی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع شیلنگ‌ها هستند که هنگام تولید و ساخت آن‌ها از فرآیندهای مختلفی استفاده می‌شود. شیلنگ‌ها یک لوله انعطاف پذیر توخالی هستند که به منظور جابجایی و انتقال انواع مایعات کاربرد دارند. در نحوه طراحی هر یک از انواع شیلنگ‌ها، مواردی همچون وزن، طول، جنس به کار رفته، میزان سازگاری شیمیایی، انواع مواد پلی اورتان، پلی اتیلن به کار رفته در شیلنگ و… مورد توجه قرار می‌گیرد.

انواع شیلنگ‌ها برحسب نوع استفاده به دو دسته کلی شیلنگ آبرسانی و شیلنگ صنعتی تقسیم بندی می‌شوند. نحوه طراحی هر یک از این شیلنگ‌ها به گونه‌ای است که لازم است در حوزه مصرفی خود استفاده شود و در صورت استفاده غیر از حوزه خود، مشکل ساز می‌باشد. به عنوان نمونه، شیلنگ آبیاری درختان از شیلنگی که برای انتقال مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است.

مجموعه تولیدی رستا پلاست در زمینه ارائه انواع شیلنگ‌ها به ویژه شیلنگ آب و شیلنگ گاز به سراسر کشور فعال است. از این رو، در این مقاله، به بیان تفاوت شیلنگ آب و گاز می‌پردازیم.

شیلنگ آب و ویژگی‌های آن

شیلنگ آب یک لوله توخالی و انعطاف پذیر است که آب را از یک مکان به مکانی دیگر منتقل می‌نماید. شیلنگ آب در قطر و اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید می‌گردند و غالبا از جنس‌های پلی اتیلن، پلی اورتان، پی وی سی و لاستیک است.

یکی از مواردی که در تولید شیلنگ آب از آن استفاده می‌شود و تاثیر بسیاری در افزایش استحکام شیلنگ دارد و طول عمر و ماندگاری آن را به نسبت دیگر شیلنگ‌ها بالاتر می‌برد، منجید است. استفاده از منجید سبب می‌شود تا شلنگ دچار از هم گسیختگی نشود.

نحوه نگهداری از انواع شیلنگ آب

  1. نباید شیلنگ آب برای مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب باشد.
  2. بهتر است پس از هر بار استفاده از شیلنگ، آن را جمع آوری نمایید و در یک محیط سایه نگهداری کنید.
  3. در فصل سرد سال نیز، شیلنگ را در انبار نگهداری کنید و مراقبت نمایید تا سرما آسیبی به شیلنگ وارد نکند.
  4. باتوجه به اینکه هر شیلنگ کاربرد مخصوص خود را دارد، از شیلنگ آب برای جابجایی موادی همچون مواد حساس شیمیایی استفاده نکنید.

شیلنگ گاز و ویژگی‌های آن

یکی دیگر از انواع شیلنگ‌های پرکاربرد، شیلنگ گاز است که این شیلنگ در انواع مکان‌ها اعم از منازل، ادارات، دفاتر، کارخانجات و.. دارای کاربرد می‌باشد. از این سبک از شیلنگ‌ها برای انتقال گاز به لوازم گازسوز اعم از اجاق گاز، بخاری و..  مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه لازم است از سطح ایمنی بالایی برخوردار باشد. برای افزایش مقاومت و ماندگاری شیلنگ گاز در برابر حرارت از پلاستیک‌های فشرده و نسوز استفاده می‌گردد.

لازم است از شیلنگ گاز مرغوب استفاده شود تا در برابر تمام تغییرات و عوامل محیطی مقاومت بالایی داشته باشد. در نتیجه احتمال بروز حادثه را به کمترین حد می‌رساند. شیلنگ‌های نامرغوب و بی‌کیفیت، به مرور زمان در سطح آن، ساییدگی‌هایی ایجاد می‌گردد و احتمال بروز آسیب و اتفاق را بالا می‌برد.

نکات نگهداری از انواع شیلنگ گاز

  1. شیلنگ گاز را در معرض حرارت مستقیم قرار ندهید.
  2. به دلیل اینکه شیلنگ‌های گاز در فضای سرد، زودتر خراب می‌شوند، در نتیجه در صورتی که در محیط بسیار سرد، شیلنگ گاز را می‌خواهید نصب نمایید، بهتر است از بهترین نوع شیلنگ استفاده کنید.
  3. پیش از نصب، شیلنگ را به لحاظ نشتی، بررسی کنید چرا که در صورت بروز مشکل، گاز شهری به داخل فضا وارد می‌شود.
  4. به محل نصب بست‌ها دقت داشته باشید و از جای قرارگیری آن، اطمینان حاصل نمایید.

انواع شیلنگ گاز

شیلنگ گاز به لحاظ میزان مقاومت، قطر شیلنگ و طول و عمر و ماندگاری، دارای انواع مختلفی هستند که در این بخش به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

شیلنگ گاز اکسیژن

این نوع از شیلنگ دارای توان و مقاومت بسیاری در برابر حرارت بالا می‌باشد. نحوه نصب شیلنگ، آسان است و برای هر قطر لوله‌ای مناسب است. شیلنگ گاز اکسیژن، الکتریسیته ندارد.

شیلنگ گاز پارچه لاستیک

این شلنگ نرم می‌باشد و از عمر مفید کوتاه‌تری برخوردار است. به لحاظ عایق الکتریکی، دارای سطح بالایی می‌باشد.

شیلنگ گاز لاستیک تقویت شده

این نوع از لاستیک، دارای کیفیت و دوام بالایی می‌باشد. این نوع از لاستیک، دارای انعطاف پذیری بالایی می‌باشد و در برابر فشار، مقاومت بالایی دارد. این نوع از شیلنگ‌ها در اثر تماس با سطح داغ، از آسیب پذیری پایینی برخوردار می‌باشند.

کاربردهای شیلنگ آب و گاز

  1. از شیلنگ‎ها برای جابجایی آب، مایعات، جریان هوا و دیگر گازها استفاده می‌شود.
  2. به عنوان نمونه شیلنگ آب باغبانی، برای آبیاری انواع گیاهان و درختان در باغات کاربرد دارد.
  3. برای آبیاری محصولات کشاورزی، از شیلنگ محکم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.
  4. در سیستم‌های ترمز هوا، از شیلنگ‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت شیلنگ آب و گاز

شیلنگ‌های آب و گاز با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند از قبیل:

  • از جمله تفاوت‌های شیلنگ آب و گاز، به لحاظ اندازه، قطر، ضخامت و.. می‌باشد.
  • جنس شیلنگ، یکی دیگر از مواردی است که به لحاظ جنس، شیلنگ آب و گاز با یدکدیگر فرق دارند. جنس شیلنگ گاز از پلاستیک نسوز فشرده تشکیل شده است و جنس شیلنگ آب از پلی اتیلن، پلی اورتان، پلاستیک، پی وی سی و.. می‌باشد.
  • از دیگر تفاوت‌های شیلنگ آب و گاز، میزان کیفیت این دو شیلنگ می‌باشد.
  • به لحاظ قیمتی نیز، این دو شیلنگ با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت شیلنگ آب ارزان‌تر از قیمت شیلنگ گاز است.
  • نوع کاربرد این دو شیلنگ از دیگر موارد تفاوت شیلنگ آب و گاز می‌باشد چرا که از شیلنگ آب برای جابجایی آب و از شیلنگ گاز برای انتقال و جابجایی گاز و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاع از قیمت شیلنگ، انتخاب و خرید بهترین شیلنگ آب و شیلنگ گاز، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان شرکت تخصصی رستا پلاست در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =

میتونم کمکتون کنم؟
ارسال